2015. nov 11.

Mit várhatunk el egy fotóügynökségtől?

írta: 123RF Hungary
Mit várhatunk el egy fotóügynökségtől?

Tartalom felhasználó ügyfélként milyen elvárásokat támaszthatunk egy fotóügynökség felé?

Azzal többnyire tisztában vagyunk, hogy fogyasztóvédelmi szempontból, illetve és emberileg mit várhatunk el egy hentessel, pékkel, zöldségessel, töltőállomással, vagy bármilyn más szolgáltató, vagy kereskedelmi egységgel kapcsolatban, de mi a helyzet kreatív tartalmak - képek, hanganyagok, videók - jogainak értékesítőivel, a fotóügynökségekkel?

Kezdjük az alapoknál!

 Mi a fotóügynökség?

Egy közvetítő a digitális tartalom elkészítője, szerzője (fotós, operatőr, grafikus) és a elkészített kreatív tartalmat felhasználni kívánó fél között. A forgalmazott termékeket hívjuk összességében "stock" tartalomnak, ezek lényegében a kreaív szakemberek által készített digitális fájlok, amelyek megjelennek a virtuális piactéren, vagyis az ügynökség weboldalán.

Mit várhatunk  el vásárlóként ezektől a szolgáltatóktól?

1.  Magyar nyelvű weboldal és keresőfelület: találjunk meg minden információt átlátható módon a licencelés feltételeitől a vásárlás menetéig, a fizetési konstrukcióktól a képkeresőig.

2.  Forintos fizetési lehetőség: nem biztos, hogy mindenkinek van bankkártyája vagy egyéb online fizetésre alkalmas szolgáltatása (pl. PayPal), de ha rendelkezünk is ezek valamelyikével, nem bizots, hogy szívesen használjuk ezeket, hiszen olykor hallunk visszaélésekről. Habár az online ügynökségek általában garantálják a biztonságos fiztetés lehetőségét, jó tudni, hogy egyes fotóügynökségeknél választhatunk klasszikus módját is a tranzakciónak. Kérdezzük meg tehát, hogy a kiválasztott ügynökségnél tudunk-e átutalással vagy készpénzben fizetni.

3.  Magyar nyelvű ügyfélszolgálat: sok olyan kérdésünk felmerülhet a szolgálatással vagy a képekkel kapcsolatban, amit szeretnénk megtudkolni, de nem feltétlenül szeretnénk órákon át angol nyelvű weboldalakat, vagy fórumokat böngészni és az sem biztos, hogy egy indiai operátorral csevegnénk ezekről. Győződjünk meg tehát arról, hogy az ügynökségnek van-e magyar nyelvű ügyfélszolgálata!

4.  24 órás telefonos elérhetőség: szerencsés esetben a nap 24 órájában, anyanyelvünkön kaphatunk segítséget a felmerülő problémáinkra, legyen szó a vásárlásról, licencelésről vagy technikai segítségnyújtásról.

5.  Teljes körű felhasználási és technikai tanácsadás: nem teljeskörű, vagy pontosan érthető az információ a weboldalon? Használjuk az ügyfélszolgálati csatornákat (email, telefon, chat) és bátran kérdezzünk!

6.  A hazai jogi környezetnek megfelelő licencelési feltételek: nem árt tisztában lennünk, hogy a szerzői jog országonként más és más lehet. Ezért győződjünk meg arról, hogy a magyar jogrenddel összeegyeztethetők-e a licencelés szabályai.

7.  A felhasználáshoz igazodó, egyedi árajánlatok: nem találunk az igényeinknek megfelelelő konstrukciót (pl. előfizetés napi vagy havi kvótával)? Forduljunk az ügyfélszolgálathoz, és kérjünk egyedi ajánlatot, de akár érdeklődjük meg azt is, van-e aktuális akció, hogy olcsóbban vásárolhassunk!

8.  A tartalmak megvásárlását igazoló, hivatalos, szabályos számla: a számlát őrizzük meg, hiszen ezzel tudjuk igazolni, hogy jogszerűen használjuk a képet. Habár nem mindennapos, de előfordulhat, hogy a szerző vagy annak jogi képviselője megkédezi, hogy tudjuk-e igazolni a jogszerű felhasználást. Amelyik ügynökség nem ad szabályos számlát, azzal szemben legyünk óvatosak! 

9.  Jogi garancia: a felhasználásból eredő esetleges kár esetére a komolyabb ügynökségek jogi garanciát is vállalnak. Ennek az összege eltérő lehet cégenkét, érdeklődjünk utána ennek is.

10.  Visszatérítési garancia: letöltöttük a képet, de minőségi probléma volt, vagy nem tetszett, vagy csak egyszerűen nem használtuk végül? Ezekre az esetekre egyes ügynökségek - amennyiben nyilatkozunk, hogy tényleg nem használjuk fel a képet és töröltük - a vásárlás árát viszatérítik az ügyfeleknek. Ez nem minden ügynöskégénél gyakorlat, ezért ebben is legyünk elővigyázatosak és kérdezzünk!

A digitális tartalom érték, amiért - szabályos esetben - fizetünk. Ne adjuk le az igényeinket és ne hagyjuk, hogy tapasztalatlanságunk kihasználhatóvá tegyen minket! Ha hosszú távon gondolkodunk, mielőtt elkötelezzük magunkat, járjuk körbe a fenti dolgokat, így várhatóan elégedettek leszünk a szolgáltatásal és sok kellemetlen meglepetéstől is megkímélhetjük magunkat.

 

Szólj hozzá

vásárlás ügyfélszolgálat stock fotó stockphoto microstock fotóügynökség