2015. nov 09.

Hogyan kerül a stockfotó a blogba?

írta: 123RF Hungary
Hogyan kerül a stockfotó a blogba?

Vizuális tartalmak a sikeres blog szolgálatában

Blogolni jó, blogolni kell!

 

A blog lehet személyes, tematikus, elmélkedő, haverkodó, regény, hír, közös, politikai, vállalti, üzleti és még milliónyi más.

Ami a közös bennük, hogy az olvasók, látogatók érdeklődésének felkeltésére hivatottak és hogy a számukra értékes tartalommal szolgáljanak. 

Akár a személyes, akár üzleti céllal adjuk a fejünket blog írásra, érdemes szem előtt tartani a figyelem felkeltés, az érdeklődés fenntartás és a minőségi külalak szempontjait.

A tartalom értékessége mellet fontos a jó cím, a jó tördelés, az elhelyezés és terjesztés, amiről viszont a következőkben szó lesz, az a vizuális tartalmak, képek, illusztrációk szerepe a blogírásban.

Képpel olvasottabb

 

Nemzetközi kimutatások alapján tudjuk, hogy azokat a blogokat, amik a témájukkal releváns, jó minőségű képeket tartalmaznak, 94 százalékkal többen olvassák el. A kép felkelti a figyelmet, bevonzza a látogatót, a vonzó cím mellett ez az másik fontos faktor, amivel behúzhatjuk az olvasót.

TIPP: A képekkel mindig bánjunk következetesen! A témánknak megfelelőt válasszunk. Nem jó, ha az olvasót más tematikával vonzzuk be, mint amit valójában kapni fog! Az első pár alkalommal ez még sikerre vezethet, de a képeinkkel "felspanolt" majd a szöveggel kiábrándított olvasó visszatérésére ne is nagyon számítsunk!

 

Csak (jog)tiszta forrásból!

 

A jogtalan felhasználással sérülnek a szerző, a képen szereplő személyek és a forgalmazó ügynökség jogai. Összegyűjtöttük a TOP 10 KIFOGÁST KÉPLOPÁS ESETÉN, amit érdemes átolvasnunk, mielőtt belekezdünk a cikk illusztrálásába.

Honnan szerezhetjük be?

 

A "cipőt a cipőboltból" örök érvényű szlogen alapján a képboltból. Amik jelen esetben a fotóügynökségek, akik a szerzők (fotósok, grafikusok) munkáinak közlési jogait értékesítik. A fotóügynökség egy olyan online piactér, ami összehozza a fotós vagy grafikus portékáját a vevővel.

Ezen ügynökségek mindegyikének meg vannak a maguk sajátosságai. Van akinek jobb az ügyfélszolgálata, van akinek nagyobb a választéka, vannak akik az egyéni ajánlatokkal tűnnek ki a versenytársaik közül, van, aki a kedvező árral vagy ingyenességgel kecsegtet.

TIPP: Ha kíváncsi vagy, milyen fontos szempontok lehetnek a képügynökség kiválasztásánál a képválaszték mellett, hogy melyik ügynökség mellett döntesz, fusd át a MIT VÁRHATUNK EL EGY FOTÓÜGYNÖKSÉGTŐL blogbejegyzésünket.

 Jogtiszta képek ingyenesen?

 

Természetesen van lehetőség a vizuális tartalmak ingyenes beszerzésére is. Ezen forrásoknak több típusa is létezik:

 A Creative Commons-on egy olyan engedélyezési forma, amikor a szerző lemond bizonyos felhasználási vagy vagyoni jogról. Hogy a szerző mit engedélyez, megtaláljuk a kép mellett. Ne feledjük, hogy az ingyenességért cserébe kínosan kell ügyelnünk a felhasználáshoz kapcsolódó esetleges korlátozásokra! A szerzők sok esetben csak néhány típusú használatra adnak ingyenesen engedélyt. Itt elég nehézkes a keresés és a valóban "hasznos tartalmú" képeket nehéz megtalálni.

Minden nagy fotóügynökség ad ingyenesen felhasználható fotókat, de az előfeltétel a regisztráció. Van, ahol ezek heti rendszerességgel, nagy felbontásban érkeznek, másoknál elkülönített kollekció tartalmazza az ingyenesen letölthető és használható képeket, de csak a legkisebb felbontásban. Itt is mindig érdemes elolvasni az "apróbetűs" részt! Nem mindegy, hogy mire, meddig és mekkora méretben ingyenes egy tartalom felhasználása. Talán itt annyival könnyebb a helyzetünk, hogy az adott ügynökségtől kérhetünk tájékoztatást az ingyenes képek esetleges korlátozásairól. Az 123RF ingyenes kollekciója itt található.

 

A csak ingyenes képek forgalmazására alakult "fotóbankok" ugyan minőségi tartalmat adnak, de a hatalmas találati listájuk böngészése kapcsán rögvest feltűnhet, hogy néhol kicsit csalóka a kép. A sok kép között jó néhány fizetős tartalom. Sok ilyen oldalon az ingyenességgel becsábított felhasználó képvásárlásra bírása a lényeg.

Több fotóügynökség pont a blogoknak kedvezve ajánlja fel képeinek beágyazhatósági lehetőségét. Itt mindig tudnunk kell, hogy nem képet kapunk, csak egy ablakot nyithatunk a saját weboldalunkon, ami a beágyazást biztosító ügynökség oldalára nyílik. Nem is képet, hanem egy olyan HTML kódot kapunk, ami a a képre mutat és ennek segítségével a szövegünk közé illeszthetjük a kép nézetét. A kép a továbbiakban sem lesz a miénk, sőt az ügynökség akár más célra (pl. reklám felületnek) is felhasználhatja a képdobozt..

TIPP: ne sajnáljuk az időt, és nézzünk körül a piacon ingyenes képekért. Próbakereséssel nézzük meg, hogy a blog tematikának mennyire ad releváns képeket. Ellenőrizzük, elég jó-e a felbontás, és ne feledjük az apró betűs részt, pl. a korlátozásokat, szerző feltüntetést stb. 

Megtaláltam! De hogyan tegyem ki a blogra? 

 

A blogunkra, weboldalunkra felkerülő illusztrációk jogtisztaságát legegyszerűbben azzal tudjuk igazolni, hogy mellé vagy alá kiírjuk a származási helyét. Ez lehet a fotós, vagy fotóügynökség, képgyűjtemény neve, akitől vásároltuk, vagy akinek az engedélyével ingyenesen használjuk a képet.

Ne feledjük: a jogszerűtlen használat, a képlopás vétsége alól nem mentesít az ha kiírjuk, hogy kit károsítottunk meg a tartalom használatával. A forrásmegjelölésnél törekedjünk a pontosságra, mivel a kiírt szerző, vagy ügynökség számon fogja kérni a tartalom eredetét!

TIPP: Tapasztalat, hogy a forrásmegjelölést tartalmazó képeket kevésbé lopják le. Ha saját magunk gyártjuk az illusztrációt, feltétlenül adjuk meg, hogy milyen feltételekkel lehet átvenni a képet közlésre.

Vízjel és logó

Érdemes a felhasznált képben elhejeznünk - nem feltünő módon - a logónkat, vagy blogunk címét, nevét. Ezt természetesen kis méretben, iílésesen tegyük, hogy a látványt ne rontsuk, de egyértelmű legyen, honnan származik a kép. Így a közösségi megosztások hasznot is hozhatnak a számunkra látogatók formájában, és a fent már említett jogtalan felhasználások számát is csökkenthetik.

TIPP: Sok ingyenesen és könnyen használható képszerkesztő program van, amivel egyszerűen vízjelezhetjük a képeinket. Ajánljuk a uMark5 desktop programot valamint a Canva nevű online alkalmazást.

Termékfotók

 

Sokszor szól a blogbejegyzés konkrét termékről, esetleg személyről, céghez köthető eseményről szól. Ebben az esetben sajnos bevett gyakorlat, hogy a kedves blogger leveszi, átemeli a képeket. Ezt a megoldást csak abban az esetben ajánljuk, ha az adott cég, vagy személy az oldalán konkrét sajtógalériát üzemeltet, hogy a termékét vagy szolgáltatását illusztrálja. Nagy cégeknél ezzel általában a sajtó, vagy marketing osztály foglalkozik. Ha ilyen galériát nem találunk, ne legyünk restek elkérni a képet!

TIPP: Hívjuk fel a gyártót, forgalmazót, magánszemélyt és kérjünk tőle olyan fotót, amivel ő is szívesen azonosulna blogunk hasábjain!

 

Ajánld és keress!

A sok szabály és tiltás után hadd mutassunk be egy igazán jó lehetőséget arra, hogyan monetizáljuk a kapcsolatunkat a fotóügynökséggel.

Az 123RF AJÁNLÓI PROGRAMJÁBAN a regisztráció után a rendszer automatikusan generál egy személyre szabott ajánlói linket, URL kódot, logót, vagy bannert, amit kitehetünk a blogunkra, akár forrásmegjelölésként is. Ha olvasóink, látogatóink közül valaki ezen a blogunkba beépített linken keresztül jön át az 123RF oldalára és ott vásárol, az első költésének 25 százalékát adjuk aa bloggernek. A bevételt pénzben, vagy vásárlásra jogosító kreditben is megkaphatja.

 TIPP: használjunk többféle módon az ajánlói program elemeit, például a felhasznált kép alá forrásmegjelölésként kattintható "123RF.com" linket tegyünk, amely a fent említett módon tartalmazza a felhasználónevünket. Egyéb helyeken használjuk a bannert.

 

Szólj hozzá

blog kommunikáció program pénzkeresés illusztráció vizuális affiliate stock fotó ajánlói refferral